En stor fordel med et samlet forløb – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Parkdiplom > Mød de studerende > En stor fordel med et ...

En stor fordel med et samlet forløb

Parkdiplomuddannelsen bragte Kaare Skjerning ud af den daglige trummerum og udfordrede ham på en helt ny måde. Undervejs er han især blevet mere bevidst om, at processen er mindst lige så vigtig som projektet. Kaare Skjerning er landskabsarkitekt i Greve Kommune.

Kaare SkjerningDet hele startede med ønsket om ikke at gå fagligt i stå. Derfor deltog Kaare Skjerning i 2010 i modulet Bytræsplantninger, som var ”fuldstændig relevant”. Her lavede han et anlægsprojekt, som senere blev ført ud i livet på hans daværende arbejdsplads. ”Det var en god kombination af fordele. Jeg lærte noget nyt og lavede et stykke arbejde, som alligevel skulle gøres,” fortæller han.

Smag for mere

På modulet blev deltagerne også præsenteret for parkdiplomuddannelsen. Kaare Skjerning fik smag for mere og har nu taget fire moduler. ”Det tiltalte mig, at uddannelsen gav mulighed for et samlet forløb i stedet for, at man tager tilfældige kurser hist og pist.” Undervejs har han skiftet arbejdsgiver, men hver gang er det lykkedes at få aftaler om at tage det næste modul. ”På et tidspunkt ville jeg gerne i gang med modulet Strategisk dialog og arbejdede samtidig med en parkpolitik for min kommune. Så jeg overvejede nøje, hvordan modulet kunne være til gavn for arbejdet og brugte det i min argumentation over for chefen, der skulle sige ok.”

Krævende og givende

Undervejs har det været krævende både at skulle arbejde og studere. ”Forberedelsen foregår om aftenen, når børnene er lagt i seng, og man kan ikke bare lige lave en opgave på en weekend. Man skal virkelig hive sig selv op,” siger han. Motivationen var at få nogle nye færdigheder, der måske også kan gøre, at man er foran andre i kvalifikationer. ”Desuden var jeg glad for at komme ud af den daglige trummerum ind imellem. Og så er det fedt at afslutte noget. Det giver kæmpe tilfredshed,” siger Kaare Skjerning.

Nyttig projektplanlægning

På modulerne var stemningen rigtig god. ”Det er meget motiverende at få viden serveret, og du møder nogen, som i høj grad ligner dig selv. De fælles interesser gør også, at man får et solidt netværk, hvor man kan udveksle erfaringer.” Han er især glad for at have lært en masse om processer. ”Som landskabsarkitekt kan man godt være tilbøjelig til at fokusere lidt for meget på projektet, så begejstringen tager magten fra en. Men processen er vigtig. På uddannelsen har jeg lært en masse om projektplanlægning, som gør mit arbejde meget mere kvalificeret. Hvem skal f.eks. være med i projektet, hvilke dele består det af, hvor meget tid skal vi bruge. Det giver meget mere overblik,” konstaterer Kaare Skjerning.

Konkrete værktøjer

Kaare Skjerning bruger også jævnligt andre af de konkrete værktøjer, bl.a. at fremskrive en investering i nutidskroner. ”Hvis vi f.eks. overvejer at udskifte en udlevet buskplantning med et ekstensivt staudebed, er det en fordel at vurdere udgifterne ved den ene og den anden løsning over 20 år. Det kan bruges til at argumentere for en bestemt løsning, især over for kollegaer og chefer uden grøn baggrund.”

En fordel på cv’et

Ud over det konkrete udbytte er han glad for at have parkdiplomuddannelsen med på cv’et. ”Jeg bliver ikke ligefrem spurgt om det ved jobsamtaler, men jeg er sikker på, at arbejdsgiverne lægger mærke til det,” siger Kaare Skjerning.